Nog even over mijn onbestemde gevoel

Vandaag uit lunchen geweest met familie vanwege een verjaardag. Ik vertel mijn zusje over mijn nieuwe baan, maar ook over mijn twijfels. ''Ja!'' zegt ze. ''Daar heb ik laatst aan gedacht, ik dacht: ze gaat een andere baan kiezen, ze gaat werken met verstandelijk gehandicapten. Ja. Ik kreeg een soort visioen, ik weet niet wat het was, maar ja, dát ga jij later doen, activiteitenbegeleider worden, dat weet ik gewoon''. 



It struck me

Ze zei het zo stellig. It struck me, zoals ik dat alleen in het Engels kan verwoorden. Zonder dat zij het wist (we zijn niet zo close) was ik naar een loopbaancoach geweest (jeweetwel, waar alle werkende 45- plussers gratis recht op hebben door die regeling van de overheid) en wilde met die coach spreken over een mogelijke omscholing naar de zorg.

Met mensen werken

Ik heb heel veel vrijwilligerswerk gedaan als activiteitenbegeleider en als helpende in de zorg. En tegenwoordig heb je veel van die werk-en leerprojecten. Het leek me ineens nuttig en fijn om met mensen te werken in plaats van achter die eeuwige computer te zitten in kantoren of thuis.

Wat wil ik en wat kán

Maar voor ik goed en wel 1 gesprek daarover heb gehad, kreeg ik na 1 sollicitatie een baan in ongeveer de richting die ik al doe (maar dan iets uitdagender nog) en die me uit mijn huidige baan bevrijdt. De baan die me nu na jaren alle kanten van mijn besluiteloosheid laat kennen en me weer eens op de feiten drukt dat ik nog steeds niet weet wat ik wil met mijn leven. De baan waar ik veel te lang in bleef hangen. Maar me ook van geld voorzag en verloste van kantoortuinen.

Heb ik wel de juiste keus gemaakt

Dus die mogelijke switch naar de zorg is nu van de baan. Maar nu mijn zusje zo ineens in mijn toekomst lijkt te kunnen kijken (ze is zo nuchter als wat verder hoor), vraag ik me toch af of ik wel de juiste keuzes heb gemaakt en ik me daarom zo gebukt voel onder dat rottige onbestemde gevoel. Misschien is het ook wel gewoon de overgang en komt alles tegelijk.

Me is like...

Het is niet dat ik mijn nieuwe baan qua werkzaamheden niet leuk vind (in januari begin ik), maar de branche spreekt me totaal niet aan. Het is technisch en laat ik nou verre van technisch zijn. Maar ja, dat wisten ze en ze hebben me aangenomen voor mijn schrijfkunst en creativiteit dus laat me dan ook maar alsjeblieft gewoon creatief met mijn nieuwe baan omgaan en het lef hebben dat te doen waarvan ik denk dat het goed is. En ik ben bang dat ik veel stress zal hebben in dat werk en ik het mee naar huis neem (al verzekerden ze mij ervan dat er echt een 9 tot 5 cultuur heerst daar en niemand overwerkt). Als ik de zorgen dan ook maar daar kan laten.

Ik en de introverte mens

Maar oh wat zie ik ineens op tegen een kantoorbaan, de hiërarchie die daar altijd heerst en de haantjes de voorsten die er op elke werkplek zijn. Na lang thuiswerken is dat toch echt wel een dingetje denk ik. Ik ben eerder een haantje van achteren, ik vermijd conflicten en kan moeilijk zakelijk en persoonlijk scheiden. Ik wil een plant op mijn bureau dacht ik net. Iets natuurlijks om me heen. Een kantoor vind ik zo.... onnatuurlijk. Las laatst een fijn boek over introversie, herkende daar zoveel in. Geen reclame hoor, maar misschien heb jij daar ook wat aan als je je ook van die zorgen maakt. Of gewoon voor mijzelf als ik dit later nog eens teruglees en dat boek nog eens wil lenen van de bieb. Hij is ook te lezen via de online bibliotheek, kan je hem direct downloaden en lezen op je computer of e-reader! Het boek heet: ''Ik moet nog even kijken of ik kan'' en is van Liesbeth Smit.



Ha, fijn om dit weer even kwijt te kunnen.

Reacties

  1. Dat gaat helemaal goed komen. Je kent jezelf weet precies wat je sterke en zwakke punten zijn en wat je wilt met je nieuwe werkomgeving. Geef jezelf de ruimmte om daar avertrouwd te worden.

    En laat ik je vertellen als oud hoofd activiteitenbegeleiding jaja dt lees je goedm dat het in de zorg ook niet allemaal rozegeur en maneschijn is hoor. Mensen blijven mensen je vind ze onder iedere noemer terug en we zijn zelf degene die met de omstandigheden om moeten leren gaan. Je hebt daar je creatieve inslag bij nodig. Ook op kantoor.

    Veel succes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh echt, was je hoofd activiteitenbegeleiding? Niet te geloven toch, dat ik die richting eigenlijk op wilde en jij dat allemaal gedaan hebt dus! Dank je wel voor je bemoedigende woorden. Ik vertrouw erop dat ik me op een dag op mijn plek voel, op mijn werk. Ik ben alleen wel heel jaloers op mensen die al vanaf het begin precies weten wat ze willen in het leven qua beroep. Dat lijkt me zo heerlijk. Ik hoop ooit een hele zinnige baan te vinden waarin ik me helemaal thuis voel. Het liefst iets waarin ik mensen kan helpen met hun levensvragen, of hun leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als twijfel binnendruppelt en een ander er ook nog een scheutje bij gooit vergeet je het ware gevoel. Heb vertrouwen, eerst ervaren en dan pas uitgaan van feiten. Ik heb 46 jaar op een kantoor gewerkt, maar er geen lichamelijk of geestelijk letsel aan overgehouden, wel mooie herinneringen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Happy Earl Grey, dank je voor je woorden. Nuchterheid kan ik wel een beetje gebruiken in dit geval, het klopt ook helemaal dat die opmerking van mijn zusje het scheutje extra twijfel bracht. Ik moet gewoon eerst maar eens beginnen en dan na een maand eens bekijken hoe het werkelijk is. In de eerste maand (proefperiode) kan je altijd nog ieder moment stoppen, maar dan zit ik wel zonder ww dus dat zou ik dan niet zo snel doen. Vanmorgen dacht ik, misschien wel mede door jouw antwoord, dan ik het gewoon een jaar aankijk. Bij mij voelt een baan aangaan als iets voor als een leven lang aan iets vastzitten, terwijl ik ook kan denken: Dit werk doe ik een jaar met al mijn goede wil en inzet en daarna kijk ik verder of ik iets anders wil of wil blijven. En als het niet bevalt en ik ben ongelukkig dan moet ik gewoon solliciteren, net als ik gedaan heb in oktober. Of alsnog voor mijzelf verder gaan als ZZP-er en daar dan wel echt werk van maken. Nogmaals dank dat je de moeite naam te reageren.

      Verwijderen
  4. Wat grappig van je zusje. Nouja, grappig.
    Mijn ervaring is: het wordt vanzelf wel duidelijk welke weg jouw weg is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop het zo...ik wil dat ook graag geloven en dat ik niet voor niets zoveel tijd aan dingen verlies die eigenlijk niet nodig bleken te zijn. Maar als je ergens middenin zit heb je de story-line nog niet zo in de gaten, achteraf weet je vaak wél waar het allemaal goed voor was.

      Verwijderen
  5. Leuk om te lezen hoe je steeds meer duidelijkheid krijgt en je weg zult gaan zoals het komt. Toppie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Meest gelezen

De gezelligheid ontdekken in de mannenwereld

Ongekend zijn, daar maak je geen vrienden mee

Dat dat is wat overblijft van Sinterklaas