1000 wakkere minuten per dag

Ik weet niet meer hoe ik erop kwam, maar gisteren bedacht ik me dat ik graag wilde visualiseren hoeveel dagen ik nog zou hebben tot ik 80 ben. Het is zo'n abstract begrip en zo ver-van-mijn-bed, zélfs als ik elke minuut besef hoe kwetsbaar het leven is. Stel ik mag zo oud worden, dan heb ik dus nog een bepaald aantal dagen en het leek me goed om dit eens te ZIEN. Elke dag weergegeven als een stip bijvoorbeeld die ik in kan kleuren zodra die voorbij is; om zo veel bewuster, dankbaarder en voorzichtiger met mijn tijd om te gaan.



Door allerlei oorzaakjes kwam het er gisteren niet van om dit verder uit te zoeken (dingen doen & vergeten), maar zojuist bedacht ik me dat zo'n overzicht vast ook wel op internet te vinden is. Na een beetje zoeken kwam ik niet op een jarenschema, maar op een dagschema. Ook interessant om een dag zo eens te bekijken.  De dag visueel in hokjes.

1000 wakkere minuten per dag

Stel je slaapt 7 of 8 uur per dag, dan houd je nog 16 of 17 wakkere uren over. Dat zijn ongeveer 1000 minuten. Pfoe, dat klinkt ineens zo weinig vind ik zelf. Als je die 1000 minuten in blokken van 10 minuten verdeeld. Dan ziet de tijd die je te besteden hebt per dag er zo uit:


Gedurende de dag spendeer je dus per 10 minuten 1 blokje van je leven. Bij het laatste blokje is het dus tijd om naar bed te gaan. Door bovenstaand overzicht kan je heel goed visualiseren wat je met de tijd doet die je hebt op 1 dag. Hoeveel blokjes spendeer je aan vrienden, aan werk, aan wandelen in de natuur, aan eten of aan je lichaamsverzorging?

2 blokjes lezen

Nu kan je bijvoorbeeld beslissen of je het waard vindt om 3 blokjes aan koken te spenderen. Als je voor je gaat slapen 2 blokjes aan lezen ''uitgeeft'' dan heb je aan het eind van een jaar 121 uur (oftwel 5 volle dagen en nachten) gelezen. Je kan op die manier heel veel boeken verslinden en daarvoor hoef je maar een klein stukje van je dag te reserveren. Ik spendeer de laatste tijd zéker 10 blokjes aan lezen per dag (nee, geen romannetjes).

Voor mij helpt het om zo veel bewuster te worden van de tijd die ik heb.

Welke kleur krijgt je leven

Hieronder een schema die ik nog interessanter vindt. Je kunt precies zien hoeveel weken er zijn tot een bepaalde leeftijd. Ik ben nu 47, dus stel ik wordt 85 dan ben ik al een stuk over de helft. Dat wist ik ergens natuurlijk ook wel, maar ik wil dit voor mijzelf uitprinten om vanaf nu wat minder lomp met mijn dagen/weken om te gaan en wat meer te plannen. Tijd plannen met mensen. Met familie. Met mijn kinderen. Elke week is een geschenk en elk komend vierkantje staat nog open en aan jou de vraag hoe je hem invult.

Ik wil geen vierkantjes verspillen aan wachten op betere tijden. Ze zijn zo kostbaar als je er bij nadenkt. Stuk voor stuk pareltjes.



Maar ook dit is belangrijk om te onthouden:






Follow my blog with Bloglovin

Reacties

  1. Ik ben een stukje ouder dan jij, en ik weet niet of ik me zo bewust wil zijn van die 'blokjes' die ik nog te gaan heb. Wel heb ik een gevoel van: ik wil mijn tijd niet meer verspillen aan onnodige dingen. Bijv. je zorgen maken of piekeren over iets. Hoe ouder ik word hoe minder belangrijk het wordt wat anderen vinden. Het gaat om mij en het is mijn leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, ben ik eigenlijk wel met je eens dat laatste. Ik laat me steeds minder druk maken om dingen, ook als ik erachter kom dat iemand een opmerking verkeerd opvatte en dat je daar dan te laat achterkomt of als iemand anders een rotopmerking maakt en je je daar later nog druk om maakt. Normaal ga ik dat dan ''overdenken'' en nu laat ik die stem in mijn hoofd zeggen: ''boeien!'' en haal dan mijn schouders op en laat die gedachte dan letterlijk wegwaaien en stop bewust met denken erover. Het werkt. Ik heb nu ook zo'n dingetje waar ik normaal dagen van zou balen (iemand betaalt gewoon niet terwijl ik wel voor diegene heb gewerkt) en telkens als ik me daar kwaad over maak duw ik die gedachte bewust weg, zodat het niet mijn dag overschaduwen kan. Diegene heeft al rot gedaan, dus wil ik niet dat ik ook nog nóg meer energie aan zo'n iemand en zijn daden verspil. Ik heb ook nog onderaan mijn blog en toevoeging gezet, omdat ik ook niet elke dag in hokjes wil denken. Een hele dag niks doen kan ook goed zijn. Ik ben aan het resetten na jarenlang moederen en zorgen en ik baal dat ik soms wekenlang niets bijzonders doe met mijn leven, maar ik denk dat het ook nodig is om straks weer met goede energie de rest van mijn leven te bewandelen.

      Verwijderen

Een reactie posten

Meest gelezen

De gezelligheid ontdekken in de mannenwereld

Ongekend zijn, daar maak je geen vrienden mee

Dat dat is wat overblijft van Sinterklaas